Σε αρκετές χώρες της Ευρώπης, όπως για παράδειγμα στην Ιταλία που φημίζεται για τους σιδηρόδρομους, αποτελεί τη Νο1 επιλογή για όποιον θέλει να ταξιδέψει εντός των συνόρων. Είναι, όμως, το Μέσο στο οποίο, αν δεν το έχει προσέξει κάποιος, δεν υπάρχουν ζώνες ασφαλείας στα καθίσματα. Για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό; Όταν μπαίνεις σε αυτοκίνητο η κίνηση για να βάλεις τη ζώνη γίνεται… αυτόματα πλέον, πάει το χέρι κατευθείαν. Στο αεροπλάνο, επίσης, αν δεν δέσεις τη ζώνη σου δεν απογειώνεται για κανένα λόγο.
Γιατί πρέπει να έχεις πάντα ένα κέρμα στην κατάψυξη: Το κόλπο αν λείπεις ώρες ή σε ταξίδι〉
Τρένα: Η έρευνα για τις ζώνες ασφαλείας

Βασικά, ανέλαβε να το εξηγήσει το Συμβούλιο Ασφάλειας και Προτύπων Σιδηροδρόμων της Βρετανίας, το οποίο φρόντισε να μελετήσει έξι σιδηροδρομικά ατυχήματα που είχαν σημειωθεί από το 1996 μέχρι το 2004. Μια μελέτη που έγινε με… κούκλες στα καθίσματα, οι οποίες φορούσαν κανονικά ζώνες. Ξέρετε ποιο ήταν το συμπέρασμα που βγήκε; Οι κούκλες περιστράφηκαν τόσο γρήγορα και τόσο δυνατά ώστε οι τραυματισμοί στον αυχένα να είναι δεδομένοι. Και τραυματισμός στον αυχένα καταλαβαίνουμε όλοι τι σημαίνει.
Μελετώντας και τα έξι ατυχήματα στα οποία είχαν χάσει τη ζωής του 11 άνθρωποι και βάζοντας όλες τις πιθανές συνθήκες, το βρετανικό Συμβούλιο Ασφάλειας και Πρότυπων Σιδηροδρόμων διαπίστωσε ότι αν φορούσαν όλοι οι ζώνες οι 11 νεκροί θα ήταν 88, θα ήταν δηλαδή οκτώ φορές μεγαλύτερος ο αριθμός των θυμάτων. Γιατί; Επειδή οι επιβάτες θα παρέμεναν στις θέσεις τους και έτσι θα μειωνόταν πολύ ο «χώρος επιβίωσης», αφού θα ήταν καρφωμένοι στις θέσεις τους. Κάτι που δεν θεωρείται και δεν είναι απαραίτητο στα τρένα, αφού η επιβράδυνση του Μέσου είναι πολύ πιο αργή σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα. Οι επιβάτες δεν κινδυνεύουν, επομένως, να εκτιναχθούν απότομα από τις θέσεις τους.
Οι ζώνες τριών σημείων και γιατί δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν
Στην ίδια έρευνα, βέβαια, η προσομοίωση που έγινε στα έξι ατυχήματα που είχαν σημειωθεί, έδειξε και κάτι άλλο: Τα αποτελέσματα ήταν καλύτερα όταν χρησιμοποιήθηκαν ζώνες τριών σημείων. Και πάλι, όμως, το να χρησιμοποιηθούν είναι λάθος, αφού η ενσωμάτωσή τους στα τρένα θα απαιτούσε και αλλαγή στα καθίσματα, αλλαγή στον σχεδιασμό τους, θα έπρεπε να είναι πιο άκαμπτα. Σε ένα άκαμπτο κάθισμα, όμως, είναι πολύ πιο πιθανό να υπάρξει θύμα αν δεν φοράει τη ζώνη και χτυπήσει πάνω του με ορμή σε περίπτωση ατυχήματος.
Έτσι, το πόρισμα του βρετανικού Συμβούλιου Ασφάλειας και Πρότυπων Σιδηροδρόμων ήταν ότι για την ασφάλεια των επιβατών στα τρένα είναι απαραίτητο να μην υπάρχουν ζώνες ασφαλείας. Ακούγεται περίεργο, είναι η αλήθεια, αλλά ισχύει.
Ταξίδια στην Ελλάδα
Γιατί η είσοδος στα αεροπλάνα γίνεται μόνο από τα αριστερά
Αυτοκίνητο: Χρειάζεται μεγάλη προσοχή αν δεις ένα μπουκάλι στη ρόδα
Το αντικείμενο που πρέπει να αποφεύγει κανείς να χρησιμοποιεί στο δωμάτιο ενός ξενοδοχείου
Ακολουθήστε το exploringgreece.tv σε Instagram και Facebook
Συχνές Ερωτήσεις
Τα τρένα δεν έχουν ζώνες ασφαλείας επειδή οι έρευνες έδειξαν ότι η απουσία τους είναι ασφαλέστερη για τους επιβάτες. Σύμφωνα με μελέτη του Βρετανικού Συμβουλίου Ασφάλειας Σιδηροδρόμων, χωρίς ζώνες οι τραυματισμοί είναι λιγότεροι επειδή οι επιβάτες μπορούν να κινηθούν ελεύθερα στη θέση τους, μειώνοντας τις πιθανότητες σοβαρού τραυματισμού.
Η μελέτη του Βρετανικού Συμβουλίου Ασφάλειας και Προτύπων Σιδηροδρόμων, που εξέτασε έξι σιδηροδρομικά ατυχήματα από το 1996 ως το 2004, κατέληξε ότι αν οι επιβάτες φορούσαν ζώνες, ο αριθμός των θανάτων θα ήταν οκτώ φορές μεγαλύτερος. Αυτό συμβαίνει επειδή οι ζώνες θα δεσμεύαν τους επιβάτες στις θέσεις τους, μειώνοντας το χώρο επιβίωσης.
Στα αυτοκίνητα, οι ζώνες ασφαλείας είναι απαραίτητες γιατί η επιβράδυνση είναι απότομη και οι επιβάτες κινδυνεύουν να εκτιναχθούν. Στα τρένα, η επιβράδυνση είναι πολύ πιο αργή, επομένως οι επιβάτες δεν κινδυνεύουν να εκτιναχθούν από τις θέσεις τους και μπορούν να κινηθούν ελεύθερα σε περίπτωση ατυχήματος.
Αν και η προσομοίωση έδειξε καλύτερα αποτελέσματα με ζώνες τριών σημείων, δεν χρησιμοποιούνται γιατί θα απαιτούσαν ριζικές αλλαγές στα καθίσματα, τα οποία θα έπρεπε να γίνουν πιο άκαμπτα. Αυτό θα αύξανε τον κίνδυνο τραυματισμού των επιβατών που δεν θα φορούσαν ζώνη και θα χτυπούσαν πάνω στα άκαμπτα καθίσματα.
Το συμπέρασμα του Βρετανικού Συμβουλίου Ασφάλειας και Προτύπων Σιδηροδρόμων είναι ότι για τη μέγιστη ασφάλεια των επιβατών στα τρένα είναι απαραίτητο να ΜΗΝ υπάρχουν ζώνες ασφαλείας, καθώς η απουσία τους επιτρέπει στους επιβάτες να έχουν περισσότερο χώρο κινήσεως και να αποφύγουν σοβαρούς τραυματισμούς.


